Balans tussen lichaam en geest: 4 stappen om te beginnen met mediteren

Tegenwoordig zijn we allemaal ontzettend druk, niet alleen druk met werk en opdrachten, maar ook druk met je gezin en je sociale leven. Druk is de norm van de huidige maatschappij! Je zorgen maken over dingen die je nog moet doen, loopt je planning wel op rolletjes? Zó druk, dat je af en toe nauwelijks tijd voor jezelf hebt. Hoe tevreden ben jij eigenlijk over jouw balans tussen inspanning en ontspanning? Wij geven je graag een stappenplan om een rustig momentje voor jezelf te claimen, een moment van rust, met een positieve invloed op jouw lichaam en geest.

Mediteren

Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van meditatie. Velen beginnen zich langzaam te realiseren dat je zowel goed moet zorgen voor je lichaam, als voor je geest! Waar je met sporten je lichaam fit en gezond houdt, kan je door meditatie je geest tot rust brengen. Maar wat is meditatie nou eigenlijk? En hoe doe je dit? Wij leggen je in 4 stappen uit hoe je begint met mediteren:

Stap 1: zoek een plekje waar jij je prettig voelt, zoek comfy kleding uit, verwarm de kamer en omring jezelf met een rustgevende geur. Doe dit bijvoorbeeld met de Therme geurstokjes.

Stap 2: ga comfortabel zitten, voor de één is dit de lotus-houding, voor een ander is dit de kleermakerszit. Kies de positie waar jij je hebt meest comfortabel bij voelt. Laat je handen rusten op je benen en doe je ogen dicht.

Stap 3: focus alle aandacht op jezelf, mediteren draait namelijk om het concentreren op jezelf. Concentreer je op je ademhaling, adem 5 seconden in, en 10 seconden uit. Heb je veel gedachten die voorbij komen? Beeld je dan een luchtballon met een mandje in. Leg al je gedachten die voorbij komen in het mandje. Visualiseer je dat je bij elke uitademing de ballon verder weg blaast, net zo lang tot de ballon uit zicht verdwenen is, en dus ook al jouw gedachten.

Stap 4: Word langzaam ‘wakker’ uit je meditatie. Belangrijk is om na het mediteren je spieren op te rekken en te strekken. Strek je armen en benen uit, schud ze even los en maak met je hoofd draaiende bewegingen.

Tip: maak een playlist aan met rustgevende muziek voor de tijd dat jij wilt mediteren, zo hoef je je geen zorgen te maken om de tijd.

Deel deze pagina via mail

* Deze velden zijn nodig voor de juiste verwerking van het formulier.